Overslaan en naar de inhoud gaan

Hinder en omleidingen

Hinder en omleidingen

Datum

Status

Gestart

Provincie

Plaats

Weg

R2

Tunnelkoker richting Gent afgesloten, omleiding voorzien

Omleidingsroute richting Gent voor gemotoriseerd verkeer.

De Beverentunnel is sinds 14 juli 2024 afgesloten voor verkeer richting Gent. Er geldt een omleiding via de Ploegweg, Ketenislaan langs het sluizencomplex van Kallo - Steenlandlaan, om zo via het complex Waaslandhaven-Zuid [10] de R2 te bereiken. Op deze omleidingsroute richting Gent geldt eenrichtingsverkeer. Gemotoriseerd verkeer richting Nederland kan steeds door de Beverentunnel rijden.

Opgelet: ADR-verkeer in de categorieƫn A tot en met D moet eveneens een omleiding volgen. Meer informatie daarover vindt u op deze pagina.

Enkele routebeschrijvingen

Het eenrichtingsverkeer op de omleidingsroute heeft een impact op de bereikbaarheid van de havenbedrijven en de omgeving. Hieronder vindt u enkele routebeschrijvingen:

Hoe bereikt u de bedrijven aan rotonde Kruipin (Haven 1000-1499) komende vanuit het noorden?
Verkeer op de omleidingsweg richting Gent volgt de Steenlandlaan en neemt de verbrede oprit naar de R2 richting Gent aan complex Waaslandhaven-Zuid [10]. Via een aparte tak aan de oprit is het mogelijk om af te slaan naar de rotonde aan Kruipin en de Haven 1000-1499 te bereiken.

Hoe rijdt u van Kallo-centrum naar de bedrijven ten noorden van de Kallosluis?
U heeft twee mogelijkheden:

  1. Vanuit Kallo-centrum rijdt u via de oprit Melsele [9] naar de E34 en vervolgens neemt u de afrit naar de R2 richting Nederland. U rijdt door de Beverentunnel en neemt de afrit Waaslandhaven-Noord [11].
  2. Vanuit Kallo-centrum rijdt u linksaf de Steendlandlaan in en volgt u de omleidingsweg richting Gent. Vervolgens neemt u de verbrede oprit naar de R2 richting Gent aan complex Waaslandhaven-Zuid [10]. Via een aparte tak aan de oprit is het mogelijk om af te slaan naar de rotonde aan Kruipin. Op de rotonde aan Kruipin neemt u de oprit naar de R2 richting Nederland. U rijdt door de Beverentunnel en neemt ten slotte de afrit Waaslandhaven-Noord [11].

Hoe rijdt plaatselijk vrachtverkeer vanuit het noorden naar Kallo-centrum?
Verkeer op de omleidingsweg richting Gent volgt de Steenlandlaan en neemt de verbrede oprit naar de R2 richting Gent aan complex Waaslandhaven-Zuid [10]. Vervolgens neemt het verkeer de route via knooppunt Beveren (E34), afrit Melsele [9], Melseledijk, Steenlandlaan en kan men keren aan de rotonde Keetberglaan. Omwille van de vrachtwagensluis aan in de Fabriekstraat is het niet mogelijk om via de Fabriekstraat naar Kallo-centrum te rijden.

Aanpassingen op de omleidingsweg

In het voorjaar van 2024 werkten we intensief aan de omleidingsroute richting Gent. Tien aanpassingen optimaliseren de veiligheid en doorstroming voor het vele verkeer.

Overzicht van alle maatregelen op de omleidingsroute.

Tijdens de renovatie monitoren we constant de situatie op de omleidingsroute en bekijken we of bijsturingen nodig zijn.

Sluipverkeer vermijden

Om sluipverkeer, komende vanuit het noorden, van zwaar vervoer in het centrum van Kallo tegen te gaan, plaatsten we een vrachtwagensluis van 2,7 meter ter hoogte van de site van Milcobel (Fabriekstraat). Ook doorgaand autoverkeer wordt op vraag van de gemeente geweerd uit de dorpskern. Bestemmingsverkeer dat in de Fabriekstraat moet zijn, heeft doorgang. Ook de doorgang voor de hulpdiensten blijft steeds verzekerd. De vrachtwagensluis heeft een impact op de dienstregeling van De Lijn, meer bepaald Lijn 83. Plan uw route tijdig via de routeplanner van De Lijn.

Op de invalswegen via het zuiden geldt een tonnagebeperking van 3,5 ton. Leveringen en huisvuilophaling in de Fabriekstraat gebeurt langs de zuidzijde. De gemeente plaatste waarschuwende voorportieken van vier meter hoog en signalisatieborden aan de kruispunten Steenlandlaan/Fabriekstraat, Kwarikweg/Scheldedijk en op de Melseledijk aan het viaduct van de E34.

Ook uit de dorpskernen van Kieldrecht en Verrebroek wordt sluipverkeer geweerd. De gemeente Beveren nam daarvoor volgende maatregel:

  • Plaatsing vrachtwagensluis in de Middenstraat, ter hoogte van Blikken. Op die manier kunnen zwaar vrachtvervoer en ADR-verkeer alleen de officiĆ«le omleiding via Blikken volgen. Doorgang voor ander gemotoriseerd verkeer blijft steeds verzekerd.

Omleiding treinverkeer tijdens tunnelrenovatie

Om een vlotte doorstroming op de omleidingsweg te garanderen, onderbreken we het treinverkeer op weekdagen tijdens de spitsuren aan de overweg aan de Ploegweg en Oudedijk, ter hoogte van de Kallosluis. Van 05.30 tot 19.00 uur rijden de goederentreinen rond via de Steenlandlaan - Hazopweg - Hoogschoorweg - Blikken - Sint-Antoniusweg. Buiten de spitsuren, van 19.00 tot 05.30 uur, kan treinverkeer passeren en maken we de spooroverwegen lichtengeregeld. Tijdens het weekend passeert treinverkeer steeds volgens het normale rijschema. Voor meer informatie kan u terecht bij Infrabel.

Omleidingsroute voor treinverkeer.

Incident op de omleidingsweg?

Indien de omleidingsroute versperd wordt, in geval van een incident, geldt voor alle verkeer een omleiding via de Steenlandlaan -  Hazopweg - Hoogschoorweg - Blikken - Sint-Antoniusweg (calamiteitenroutes U en Z).

Omleidingsroute in geval van een incident op de omleidingsweg.

Incident in de Kennedytunnel?

Indien de Kennedytunnel (R1) wordt afgesloten richting Nederland, geldt een omleiding via de route op de R2. Indien de koker richting Gent wordt afgesloten, kan u op drie manieren omrijden. Vanuit Zeeland rijdt u via de N62 - Westerscheldetunnel - E34. Vanuit Antwerpen rijdt u via de A12 - Rupeltunnel - Temsebrug (N16) - E17. Vanuit Willebroek/Brussel rijdt u via de A12 - R0 - E40.

Omleidingsroutes in geval van een incident in de Kennedytunnel (R1).

Vernieuwing wegdek R2 tussen aansluiting E34 en Beverentunnel

Sinds mei 2024 vernieuwen we het wegdek van de R2 tussen de aansluiting met de E34 en de Beverentunnel. Meer informatie over de werken vindt u hier.